20 مشکل رایج اندروید ( بخش دوم )

1395/1/23

سیستم عامل اندروید با امکانات فراوان خود، افراد زیادی را شیفته خود کرده است. هرچند در مواقعی، در کنار امکانات فراوان، مشکلاتی بروز می کند که باعث ایجاد نارضایتی کاربران میشود.

خوشبختانه کاربران اندروید میتوانند 99 درصد این مشکلات را با انجام چند گام ساده حل کنند. در بخش اول این مقاله با 8 مورد آشنا شدیم و در بخش دوم این مقاله نیز به بررسی 12 مشکل باقی مانده از 20 مشکل رایج اندروید به همراه راه حل آنها می پردازیم. با بهینه پردازش همراه باشید.


9. دانلودها ناموفق است
گاهی دانلود فایل های مختلف با موفقیت روبرو نیست. سیستم عامل اندروید از دانلود منیجر اختصاصی خود استفاده می کند. چنانچه دانلودها کامل انجام نشود، ممکن است حافظه پنهان آن (Cache) آسیب دیده باشد. در این صورت با پاک کردن حافظه پنهان می‌توانید مشکل را رفع کنید. برای پاک کردن کش این قسمت، مراحل زیر را انجام دهید:
•    به مسیر Settings > Apps بروید.
•    برای رفتن به قسمت "All" انگشتتان را به سمت راست بکشید و گزینه Download Manager را انتخاب کنید.
•    حافظه پنهان (Cache) را پاک کرده و دستگاه را ری‌استارت کنید.


10. پیدا نشدن فایلهای دانلود شده 
اندروید بصورت پیش فرض فایلهای دانلود شده را در پوشه ای بنام "Download" ذخیره میکند. برای پیداکردن پوشه‌ی دانلود، نرم افزار مدیریت فایلی همچون ES File Explorer را روی دستگاهتان نصب کنید. پس از نصب نرم افزار ES File Explorer، به مسیر کارت حافظه (sdcard/Download) یا حافظه داخلی گوشی بروید. در اینجا متیوانید فهرست کاملی از فایلهای دانلود شده را مشاهده کنید.

 

11. بخش نشدن ویدئوهای دانلود شده 
اگر ویدئوهای دانلود شده را نمی‌توانید پخش کنید، احتمالاً پخش کننده ویدئو شما فرمت فیلم های دانلود شده را پشتیبانی نکرده و یا مدت زمانی است که آنها را آپدیت نکرده اید. برای رفع این مشکل می توانید از VLC Player یا MX Player استفاده کنید. این دو اپلیکیشن تقریباً همه نوع فرمت ویدئویی را پشتیبانی میکنند. گاهی ویدئوها با فرمتی اختصاصی، با اپلیکیشن‌های رایج پخش نمیشوند که در این صورت هیچ راه حلی برای این مشکل وجود ندارد به جز اینکه ویدئوپلیر اختصاصی برای پخش این ویدیو را روی گوشی خود دانلود نمایید و یا فرمت ویدیو را تغییر دهید.


12. آلوده شدن دستگاه به بدافزارها
پیشنهاد می کنیم هیچ گاه بازی ها یا برنامه های کرک شده را روی دستگاه خود نصب نکنید. چرا که اینگونه اپلیکیشنها، بد افزارهایی را به همراه دارند که موجب آلوده شدن دستگاه شما می‌شوند. اگر دستگاهتان به بد افزاری آلوده شده است، تنها راه خلاص شدن از آنها حذف برنامه‌ها یا بازی‌های مشکوک است. اگر نمی‌دانید که کدام یک از برنامه های شما باعث ایجاد مشکلاتی روی گوشیتان شده است می توانید به مقاله پاک سازی دستگاه های اندرویدی از ویروس ها و بدافزارها مراجعه کنید.
یکی از بهترین اسکنرهای بدافزار، اپلیکیشن Lookout است. این اسکنر بدافزار علاوه بر رایگان بودن، از حجم پایینی برخوردار است و بسیاری از بد افزارها و نرم افزارهای مخرب را شناسایی می کند.


13. اینترنت کار نمی کند
بزرگترین علت وجود مشکل در اتصال به اینترنت، عدم پیکربندی درست APN است. اگر از MVNO (اپراتور مجازی تلفن همراه) برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنید، احتمالاً نیاز به راه اندازی و تنظیم APN برای دسترسی به اینترنت دارید. اگر این تنظیمات به درستی پیکربندی نشده است، بایستی به صورت دستی آنها را تنظیم نمایید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:
(پیش از انجام دادن مراحل زیر باید GPRS سیم کارت خود را فعال نمایید.)
•    به مسیر Settings > Mobile Networks بروید.  (در بعضی دستگاه‌های اندرویدی باید ابتدا به wireless and networks، سپس به قسمت more و بعد از آن به Mobile Networks بروید)
•    گزینه (Access Point Names APN) را انتخاب کنید.
•    در بالای صفحه گوشه راست، آیکون "+" یا "New APN" را انتخاب کنید.
•    در صفحه جدید، تنظیمات مورد نظر را طبق اپراتور خود انجام دهید. مثلا برای اپراتور همراه اول برای گزینه Name، "MCI-GPRS" و برای گزینه APN، "mcinet" را وارد کنید و بقیه گزینه ها را دست نخورده باقی بگذارید.


14. ناتوانایی در اتصال به شبکه وای فای
با اینکه در مورد تعدد مشکلات شبکه های Wi-Fi حتی می‌توان کتابی نگارش کرد، ولی در بیشتر اوقات بهترین راه حل این مشکل، راه اندازی مجدد مودم و دستگاه اندرویدی تان است.
ممکن است این مشکل به علت عدم تایید هویت دستگاه شما به وجود آید که دلایل متعددی موجب بروز آن خواهد شد. در زیر به بررسی برخی از دلایل  و روش حل آنها اشاره خواهیم کرد.
•    تنظیم نبودن تاریخ و ساعت موبایل :
در برخی از مراحل تایید هویت توسط مودم، بایستی ساعت و تاریخ موبایل شما به درستی تنظیم شده باشد. پس ساعت و تاریخ را تنظیم نمایید.
•    وارد کردن رمز نادرست :
از رایج ترین دلایل مشکل تایید اعتبار، اشتباه بودن رمز عبور وارد شده می باشد. توجه داشته باشید که پسورد نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس است. همچنین در هنگام ورود پسورد، حتی اگر عددی باشد، دقت کنید که زبان ورودی روی فارسی تنظیم نشده باشد. با زدن تیک گزینه‌ی نمایش پسورد، میتوان از ورود اشتباه کاراکترها پرهیز کنید.
•    اختلال در مودم :
ممکن است پس از ورود رمز درست، بازهم به مشکل تایید اعتبار بربخورید. احتمالا این اتفاق به دلیل تداخلاتی است که معمولا در تنظیمات مودم رخ می دهد. در این حالت از صحت تنظیمات مودم خود مطمئن شده و سپس در بخش wireless موبایل خود، شبکه وای فای مورد نظر را با زدن گزینه "فراموش کردن شبکه (Forget Network)" از لیست حذف و دوباره اسکن نمایید و با وارد کردن کلمه عبور صحیح به آن متصل شوید.


15. فراموش کردن رمز ورود به سیستم
اگر روی سیستم عامل اندروید خود رمز عبور گذاشته باشید و آن را فراموش کنید، مجبورید از طریق bootloader، گوشی خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید و یا اصطلاحاً Reset Factory کنید. در واقع bootloader محیطی preboot روی اندروید است که به شما اجازه بازیابی یا بازسازی (restore) سیستم عامل را میدهد. راه‌های زیادی برای شکستن رمز عبوری اندروید وجود داد ولی روی آنها حساب نکنید.
برای انجام این کار در آغاز کار باید وارد bootloader شوید. روشهای ورود به bootloader در مدل های مختلف گوشی های هوشمند متفاوت است؛ اما برای بیشتر مدل‌ها می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:
•    در آغاز کار گوشی را خاموش کنید.
•    سپس دکمه کاهش صدا (volume down) + دکمه پاور را نگه داشته تا وارد بوت لودر شوید.
•    بعد از ورود به محیط bootloader، می‌توانید گزینه "Factory Reset" را انتخاب کنید و گوشی خود را ریست فکتوری کنید.
هشدار: اگر روی دستگاه خود از رام سفارشی (custom ROM) استفاده میکنید آن را ریست فکتوری نکنید، چرا که ریست کردن دستگاه در چنین مواقعی باعث غیرقابل بوت شدن آن می شود.


16. کرش شدن دستگاه در قسمت Boot
اگر گوشیتان بوت نشد، می‌توانید وارد محیط Safe Mode شده و برنامه‌هایی که باعث اختلال عملکرد گوشیتان شده را حذف کنید. برای ورود به حالت Safe Mode مراحل زیر را انجام دهید:
•    دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا گزینه "Power Off" یا Reboot"" نمایان شوند.
•    دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا پیغام "Reboot to Safe Mode" را مشاهده کنید.
•    روی گزینه OK تپ بزنید.
ه    منتظر ریبوت شدن گوشی یا تبلت خود شوید. پس از بوت شدن دستگاه، در یکی از گوشه‌های نمایشگر می‌توانید نوشته "Safe Mode" را مشاهده نمایید.
17. روشن نشدن دستگاه اندرویدی
در صورت روشن نشدن گوشی هوشمندتان، ابتدا از وجود شارژ کافی در آن مطمئن شده و سپس باتری آن را برای چند لحظه جدا کرده و مجدداً در جایگاه خود قرار دهید. اگر این راه مؤثر نبود، دستگاه را به شارژر وصل نمایید و دکمه پاور را به مدت 15 ثانیه نگه دارید. در نهایت و در صورت عدم موفقیت به مرکز خدمات پس از فروش و یا تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنید.


18. عدم شناسایی کارت حافظه توسط دستگاه
این مورد یکی از شایع ترین مشکلاتی است که ممکن است برای شما پیش آید. یکی از ساده ترین راه حل های این مشکل، فرمت کردن کارت حافظه توسط خود دستگاه اندرویدی است.
برای فرمت کردن یک کارت microSD از طریق اندروید مراحل زیر را انجام دهید:
•    به مسیر Settings > Storage بروید.
•    به سمت پایین لیست حرکت کنید و گزینه "Format SD card" را انتخاب نمایید.
•    دوباره گزینه "Format SD card" را انتخاب کنید.
اگر این کار با موفقیت روبرو نشد، باید کارت حافظه را بوسیله کارت خوان به PC وصل کرده و عملیات فرمت را انجام دهید.


اگر پس اتصال کارت حافظه به رایانه، فایلهای داخل آن قابل خواندن نیستند، نیاز به نرم افزار بازیابی اطلاعات دارید. پیشنهاد ما استفاده از نرم افزار EaseUS’s Data Recovery Wizard است که رایگان و بسیار مؤثر و کاربردی است.


19. عدم اتصال دستگاه اندرویدی به رایانه
برای اتصال دستگاه اندرویدی به رایانه به دو طریق می‌توان عمل کرد:
استفاده از Android Debug Bridge (ADB) و یا Media Transfer Protocol (MTP).
استفاده از ADB به کاربران اجازه تعامل بیشتر با سیستم عامل اندروید را میدهد، که در این حالت نیاز به نصب درایور ADB دیوایس اندرویتان دارید و همچنین پس از آن باید با دستورات محیط adb در cmd آشنایی داشته باشید. 
برخلاف ADB ، MTP تنها امکان دسترسی به دایرکتوری‌های ذخیره‌سازی مدیا را به شما میدهد.
زمانی که دستگاه اندرویدی خود را با کابل به رایانه ای متصل می‌نمایید گزینه‌ای که در شکل زیر مشخص است، در لیست اعلانات شما ظاهر میشود و یا صفحه ای به صورت pop-up دیده خواهد شد.شما از طریق آن می‌توانید نحوه اتصال دستگاه به PC را انتخاب نمایید.


با انتخاب "Connected as a media device" گزینه‌های زیر برای شما به نمایش درمی‌آید:

 

گزینه اول (MTP) برای انتقال فایل‌های مدیا به ویندوز یا Mac به کار می‌رود. برای انتقال به مک باید از Android File Transfer استفاده نمایید.
گزینه دوم (PTP) برای انتقال عکس بوسیله نرم افزار دوربین یا برای انتقال فایل‌ها بهکامپیوترهایی که MTP را پشتیبانی نمی‌کنند، به کار میرود.
گزینه سوم (Charge only) که تنها جهت شارژ دستگاه از طریق USB به کار می‌رود و انتقال فایل به کامپیوتر را غیرفعال می‌کند.
گزینه پایانی (Mass storage) نیز SD card را مانند دستگاه فلش به رایانه متصل کرده که انتقال فایل‌ها را به راحتی امکان‌پذیر خواهد کرد.


20. گزینه نهایی
اگر مشکلات شما با هیچ کدام از راهکارهایی که در بالا به آنها اشاره شد برطرف نشد و یا نتوانستید از جایی یا کسی کمک بگیرید، همچنان گزینه آخری در اندروید برای حل تمامی مشکلات شما وجود دارد که همان ریست فکتوری است. البته به یاد داشته باشید با انجام این کار، تمامی اطلاعات و تنظیمات شما از بین خواهد رفت و گوشی به تنظیمات اولیه خود باز میگردد. برای انجام ریست فکتوری مراحل زیر را انجام دهید:

•    به مسیر Settings > Backup & reset بروید.
•    در آخر فهرست، گزینه "Reset" را انتخاب کرده و تائید کنید.


پس از راه اندازی مجدد سیستم، کلیه تنظیمات به حالت اولیه بازمی‌گردد و تمامی اطلاعات روی آن حذف می شود.

سیستم عامل اندروید، در مقایسه با سیستم عامل ویندوز در برابر نرم افزارهای مخرب از امنیت بیشتری برخوردار است. همچنین این سیستم عامل تقریباً  از هر خطای نرم افزاری که بوجود بیاید قابل بازیابی ست. دلیل این امر این است که بازیابی تنها از طریق لمس چند گزینه ساده، انجام خواهد شد.
تا به حال چه مشکلاتی را در اندروید خود داشته اید؟ آیا با این مقاله موفق به حل مشکل شما شدیم؟

حاصل جمع اعداد:(زبان انگلیسی تایپ کنید)
go-to-top