go-to-top

۱۰ نکته کارامد برای مدیریت زمان

1394/3/28

به عنوان یک کارآفرین، ممکن است در کارتان وقفه‌ها و مشکلاتی پیش بیاید یا شما مدام به  این‌طرف و آن‌طرف کشیده شوید. درعین این‌ که شما نمی‌توانید این وقفه‌ها را به کلی از بین ببرید، اما می‌توانید بگویید که چه مقدار زمان صرف این وقفه‌ها خواهید کرد و چه میزان زمان صرف افکار، گفتگوها و کارهایی خواهید کرد که شما را به سوی موفقیت سوق می دهد.

 تکنیک‌های زیر را به کار برید تا بتوانید زمان خود را مدیریت نمایید:

 ۱ - یک جدول زمان‌بندی همراه خود داشته باشید و تمام افکار، مکالمات و فعالیت‌های هفتگی خود را در آن ثبت کنید. این جدول به شما کمک می کند بفهمید در طول روز چقدر کار می‌توانید انجام دهید و درخواهید یافت که لحظات ارزشمندتان چگونه صرف می‌شوند. هم‌چنین،  متوجه می شوید که چه مقدار زمان عملا به تولید نتیجه می‌انجامند و چه مقدار از وقت‌تان هدر می‌رود و صرف افکار، مکالمات و اعمال غیرسازنده می‌شود.

۲ - هر فعالیت یا مکالمه‌ای که برای کسب موفقیت شما ضروری است، بایستی زمان ویژه خودش را داشته باشد. قرارهایی با خودتان ثبت کنید و برای افکار، مکالمات و اعمالی که اولویت دارند، وقت بگذارید. تعیین کنید که شروع و پایان هر کدام چه زمانی خواهد بود. و در نهایت، دیسیپلین کافی برای رعایت این قرارها به خرج دهید.

۳ - برنامه‌ریزی کنید تا حداقل ۵۰ درصد ازوقت خود را به افکار، کارها و مکالماتی اختصاص دهید که بیش‌ترین نتایج را در پی خواهند داشت .

۴- برای مشکلات و وقفه‌ها، برنامه‌ریزی داشته باشید. زمانی را به دور شدن از کارهایی که انجام می‌دهید اختصاص دهید.

۵- سی دقیقه از شروع هر روز را به برنامه‌ریزی امور آن روز اختصاص دهید. روزتان را آغاز نکنید، مگر این‌که برنامه‌‌ی زمانی خود را تکمیل کرده باشید. مهم‌ترین زمان روز شما، همان وقتی است که مشغول برنامه‌ریزی برای برنامه‌ریزی زمان خود هستید.

۶- قبل از هر کاری، ۵ دقیقه برای تصمیم‌گیری درباره‌ی آن‌چه می‌خواهید به دست بیاورید، وقت بگذارید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا قبل از شروع هر کاری، بفهمید موفقیت در آن امر، چگونه خواهد بود. و همین‌طور سرعت گذر زمان را کاهش می‌دهد. بعد از هر کار هم ۵ دقیقه وقت صرف کنید تا ببینید آیا نتایج مورد نظرتان را به دست آورده‌اید یا خیر و اگر جواب منفی است،بررسی کنید تا دریابید اشکال کجاست.

۷- زمانی که می‌خواهید هر طور شده کاری را به سرانجام برسانید، از یک علامت «لطفا مزاحم نشوید» استفاده کنید.

۸ - عادت کنید هر بار ‌که یک ایمیل بالا می آید یا تلفن‌تان زنگ می‌خورد، به آن پاسخ ندهید. قابلیت چت فوری را غیرفعال کنید. توجه خود را فورا به دیگران معطوف نکنید، مگر این‌که برای کسب‌و‌کارتان ضروری باشد که در همان لحظه، پاسخ بدهید. به جای پاسخ فوری، در زمان‌بندی خود، وقتی را مشخص کنید تا پاسخ تلفن‌‌ها و ایمیل‌ها را بدهید.

۹ - حواس‌پرتی‌های دیگری مثل فیس‌بوک و سایر انواع شبکه‌های اجتماعی را از دسترس خود دور کنید. مگر این‌که از آن‌ها برای امور مربوط به کسب‌و‌کارتان بهره ببرید.

۱۰- به یاد داشته باشید که انجام دادن همه‌ی کارها غیرممکن است. و تنها ۲۰ درصد از افکار، مکالمات و فعالیت‌های شما هستند که ۸۰ درصد نتایج را تولید می‌کنند.

امتیاز کاربران از 114 رای : 4.7